Szczecin. Most Kłodny
Most Kłodny łączy lewobrzeżną część Szczecina z wyspą Łasztownią. Zbudowany został na przełomie XV/XVI wieku w konstrukcji drewnianej jako przedłużenie wcześniejszego pomostu. Pobieranie opłat celnych od wpływających do portu statków możliwe było dzięki pływającej kłodzie. W celu zapewnienia swobodnego przepływu królewskich galer przeprowadzono prace związane z poszerzeniem przęsła zwodzonego, które zakończono w 1731 roku. W 1873 roku przeprowadzono remont poprzez modernizację klapowej konstrukcji zwodzonego przęsła mostu. Stary most drewniany zastąpiono wybudowanym obok nowym Mostem Kłodnym w stalowej konstrukcji w latach 1907-1909. Koszt budowy wyniósł około 1 800 000 marek. Długość mostu dochodziła do 121 metrów. Projekt konstrukcji opracowali dwaj inżynierowie Balg i Benduhn, natomiast szczeciński architekt Wilhelm Meyer - Schwartau przygotował projekt architektoniczny. Prace przeprowadziła firma Beuchelt AG z Zielonej Góry, a dekoracyjną balustradę wykonała firma Schwartz & Schröder. W maju 1910 roku przejechały dwutorowym odcinkiem pierwsze tramwaje na przedłużonej linia nr 5. W latach 1927-1929 przeprowadzono trakcje elektryczną nad zwodzonym przęsłem. W 1945 roku most został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie. Obecnie w miejscu dawnego Nowego Mostu Kłodnego przebiega Trasa Zamkowa.